
1  Peter Grose, ‘Accused Soviet Writers Appeal at Trial for Artistic Freedom’, NYT, 12
Feb. 1966; Peter Grose, ‘Russians Can Dissent, But’, NYT, 13 Feb. 1966; Monitor,
‘Russian Writers Say They Had No Political Motives’, Times, 12 Feb. 1966, 7; dpa/AP,
‘Der Moskauer Literaturprozeß’, FAZ, 11 Feb. 1966, 28.

JULIA METGER

WRITING THE PAPERS

HOW WESTERN CORRESPONDENTS REPORTED
THE FIRST DISSIDENT TRIALS IN MOSCOW, 1965-1972

Introduction

      ‘Accused Soviet Writers Appeal at Trial 
        for Artistic Freedom’ (NYT)

       ‘Russians Can Dissent, But’ (NYT)

       ‘Russian Writers Say They Had No Poli-
        tical Motives’ (Times)

       ‘Der Moskauer Literaturprozeß’ (FAZ)1

In mid-February 1966, two Russian writers, Andrei Sinyavsky and Yuli
Daniel, stood trial in Moscow. While the New York Times (NYT) corre-
spondent Peter Grose focused on the writers’ appeal for artistic freedom
and their act of dissent, the unnamed journalist of the Times of London
reported that the writers had no political motives, and the Frankfurter
Allgemeine Zeitung (FAZ) merely reprinted a news agency report about the
writers’ trial. These captions and the ensuing articles in the three newspa-
pers differed from each other in vocabulary and appreciation of the situa-
tion, as well as in how they related the accused’s appeals and in the sources
they were based on. 

In these aspects they also differed from the reporting in the following
few years and from today’s analyses on dissent in the eastern bloc which
highlight the emergence of Soviet dissent and civil rights activism. In
hindsight, the trial of 1966 appears to have been a watershed moment in the

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger88

2  See e.g. Wolfgang Eichwede, ‘Archipel Gulag’, in Wolfgang Eichwede, ed., Samiz-
dat: Alternative Kultur in Zentral- und Osteuropa: Die 60er bis 80er Jahre (Bremen: Ed.
Temmen, 2000), 8-19; Dietrich Beyrau, ‘Die befreiende Tat des Wortes’, in ibid., 26-37.

3  Akira Iriye and Pierre-Yves Saunier, ‘The Professor and the Madman’, in Akira Iriye
and Pierre-Yves Saunier, eds., The Palgrave Dictionary of Transnational History (Basing-
stoke et al.: Palgrave Macmillan, 2009), xvii-xx; Agnes Arndt, Joachim Häberlein and
Christiane Reinecke, eds., Vergleichen, Verflechten, Verwirren? Europäische Geschichts-
schreibung zwischen Theorie und Praxis (Göttingen: Vandenhoeck & Rupprecht 2011).

emergence of the Soviet dissident movement2 – but in 1965/66, none of this
was foreseeable. 

Picking up on these differences, this paper argues that not only the
intellectual dissent within Soviet society developed in the years following
the trial of 1966, but that the transfer of information to the west and the
circumstances under which it occurred evolved as well. One group of
people that greatly contributed to this transfer of information were the
western foreign correspondents who worked in Moscow in those years.
Their reports about the Soviet dissidents appeared with increasing promi-
nence in major western newspapers and can thus be assumed to have been
widely read. However, the articles only hint at the process of how the
journalists gained and transferred their knowledge: How did they obtain
their information? From whom did they get it? How did their Moscow-
based experiences reflect in their appreciation of the situation? These
questions call for a precise inquiry into the working and living conditions
in Moscow at that time. More abstractly, they call for an inquiry that
highlights the interactions at a specific geographical location in the eastern
centre of the cold war world, where the Moscow-based journalists made
and processed their observations and related them to their western audi-
ences, i.e., an inquiry that takes the spatial context into account.

A perspective that pays attention to these entanglements is one that is
currently provided by the concept of ‘transnationality’. Merging the differ-
ent approaches that have been put forward in the debate around the transna-
tional, the editors of the Palgrave Dictionary of Transnational History,
Akira Iriye and Pierre-Yves Saunier, describe it as ‘an angle, a perspective
that can be adopted by everyone who wants to address the entangled condi-
tion of the modern world’ when they are interested in questions of ‘links
and flows, and want to track people, ideas, products, processes and pat-
terns that operate over, across, through, beyond, above, under, or in-
between polities and societies’.3 A classical analysis of reception in the
west or a classical comparison of these receptions would not explain the
process of gaining, interpreting and transferring information. By taking a
transnational perspective, however, and by focusing on a specific place and
time (namely, Moscow 1965–72), the correspondents, their actions and

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 89

their vocabulary can be analysed within the context of the time and space in
which they were situated. This enables us to grasp their interpretive accom-
plishments in translating for their readerships in the west the dissident
developments under way in the east. More abstractly, this perspective
highlights the contingency of the knowledge about Soviet dissent. 

This paper will show that the close reporting on the dissident trials
became possible, firstly, because of the correspondents’ establishing con-
tact and trust with members of the liberal intelligentsia. This possibility
was due to a general shift toward investigative journalism in the west, the
cuing by ambitious and well-informed editors in the newspapers’ home
offices, and the open-mindedness and interests of the correspondents and
their wives who were posted to Moscow and came into contact with the
Muscovite intelligentsia. Secondly, it was advanced by the correspondents’
personal astonishment when witnessing the developments, using highly
impressionistic language to convey their feelings of amazement and support
to the reader. They also hinted at increasingly reliable sources, with this
secretive vagueness intensifying the sense of bravery and personal proxim-
ity, all within a general atmosphere of détente and intensifying mutual
interest between people in the west and east. Thirdly, with increasing
proximity between correspondents and dissidents, the newsmen transmitted
the dissidents’ claims with more precision, shifting from the outsiders’ first
interpretation of a matter of possible re-Stalinization to an almost-insiders’
recapitulation of the vocabulary of legality and civil rights. Finally, a brief
contrasting of the three newspapers’ articles indicates the entanglement of
the western newspapers, which reprinted agency reports and each other’s
comments, and thereby steadily began to use similar vocabulary to describe
the phenomenon they were witnessing.

This paper will provide an empirical basis for these hypotheses by
means of a brief case study focusing on the reporting about three major
trials against Soviet dissidents in the years from 1965 to 1972.

Briefly: The Cold War, Soviet Dissent and the Media

Internationally, these were years of ambiguous change. They encompassed
superpower détente and West German Neue Ostpolitik, leading up to the
negotiations at the Conference on Security and Cooperation in Europe
(CSCE). Armed conflicts under the auspices of the superpowers in various
parts of the world eased while the quagmire of the Vietnam War left its
imprint in polarizing standpoints among the political elites and broader
parts of the societies on both sides of the east-west divide. Both in the east
and west, students and intellectuals voiced their calls for more open and

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger90

4  See for a multi-perspective compilation Melvin Leffler and Odd Arne Westad, eds.,
The Cambridge History of the Cold War, 3 vols. (Cambridge: Cambridge University Press,
2010).

5  See the rich literature on dissent in the Soviet Union and eastern Europe, e.g. Anke
Stephan, Von der Küche auf den Roten Platz: Lebenswege sowjetischer Dissidentinnen
(Zürich: Pano, 2005); Dietrich Beyrau, Intelligenz und Dissens: Die russischen Bildungs-
schichten in der Sowjetunion 1917-1985 (Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht, 1993); Man-

civil societies, which culminated in 1968 and challenged (although in
completely different ways) the conservative parts of their respective societ-
ies. Within the Soviet sphere of influence, the Prague Spring and the inva-
sion of Czechoslovakia in 1968 and the violent ending of the wave of
protests in Poland in 1968 and 1970 cemented the Kremlin’s claim to
power while at the same time shocking parts of the societies. In the Soviet
Union, Brezhnev emerged as the leading political figure from the collective
leadership at the head of the state after Khrushchev was ousted. The ‘thaw’
that had begun under Khrushchev ended, and the Soviet intelligentsia
apprehensively watched the struggle within the political realm between
conservatives and reformers over the future course. The liberal wing of the
intelligentsia feared re-Stalinization and a few of them spoke out openly for
freedom of artistic expression. Within these ambiguous international,
western, eastern and Soviet developments, public discourses were split
between a longing for change, for a stabilization of the status quo and for
a return to a status quo ante.4

Within this constellation, a wave of trials against some of the outspoken
members of the liberal wing of the Soviet intelligentsia took place in Mos-
cow. It began with the trial against Andrei Sinyavsky and Yuli Daniel in
February 1966 and found its preliminary culmination with the one against
Vladimir Bukovsky in January 1972. These two cases will feature promi-
nently in this paper, along with another trial that took place in-between,
shortly after international attention focused on the Warsaw Pact invasion to
end the Prague Spring in August 1968. All three trials received much
attention in the west and incited international protest against the Soviet
Union.

Western media are generally assumed to have been an important voice
broadcasting the agenda of the emerging dissident movement in the east,
providing them with a certain insurance against persecution by focussing
western public and political attention on those dissidents who stepped from
anonymity into the limelight. The dissent in the Soviet Union has been
widely documented and studied, fascinating observers and historians with
the inner drive and audacity of the protagonists who voiced their opinions
in a hostile political environment.5 Various studies have focused on several

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 91

fred Sapper, Volker Weichsel, Wolfgang Eichwede, eds., Blick zurück nach vorne: Samiz-
dat, Internet und die Freiheit des Wortes, thematic issue of Osteuropa 60 (2010).

6  Wolfgang Eichwede, ed., Samizdat: Alternative Kultur in Zentral- und Osteuropa:
Die 60er bis 80er Jahre (Bremen: Ed. Temmen, 2000); Christian Domnitz, José Faraldo
and Paulina Gulińska-Jurgiel, eds., Europa im Ostblock: Vorstellungen und Diskurse,
1945–1991 (Köln et al.: Böhlau, 2008).

7  See e.g. Ulrike Ackermann, Sündenfall der Intellektuellen: Ein deutsch-französischer
Streit von 1945 bis heute (Stuttgart: Klett-Cotta, 2000); Sonja Hauschild, ‘Propheten oder
Störenfriede? Sowjetische Dissidenten in der Bundesrepublik Deutschland und Frankreich
und ihre Rezeption bei den Intellektuellen 1974–1977’, available at www.epub.ub.uni-
muenchen.de/1359/ Virtuelle Fachbibliothek Osteuropa (last visited 31 October 2011);
Robert Horvath, ‘“The Solzhenitsyn Effect”: East European Dissidents and the Demise of
the Revolutionary Privilege’, Human Rights Quarterly 4 (2007), 879-907.

8  For an introduction see Nicholas J. Cull, ‘Reading, viewing, and tuning in to the
Cold War’, in Cambridge History of the Cold War, vol. 2, 438-459; Jessica C.E. Gienow-
Hecht, ‘Culture and the Cold War in Europe’, in ibid., vol. 1, 398-419.

9  Conference report, Voices of Freedom – Western Interference? 60 Years of Radio
Free Europe in Munich and Prague, 28.-30. April 2011 in München, available at
www.hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/tagungsberichte/id=3750, H-Soz-u-Kult, 30. July
2011 (last visited 30 October 2011).

10  Guido Thiemeyer, ‘“Wandel durch Annäherung” Westdeutsche Journalisten in
Osteuropa 1956–1978’, Archiv für Sozialgeschichte 45 (2005), 101-116.

11  Whitman Bassow provides a journalistic overview of American correspondents’
experiences in Moscow during the Soviet era. Whitman Bassow, The Moscow Correspon-
dents: Reporting on Russia from the Revolution to Glasnost (New York: Paragon House,
1988). Barbara Walker is currently analysing how the dissidents received the correspon-
dents: Barbara Walker, ‘Moscow Human Rights Defenders Look West: Attitudes toward
U.S. Journalists in the 1960s and 1970s’, Kritika 4 (2008), 905-927.

12  Jessica Gienow-Hecht, Transmission Impossible: American Journalism As Cultural
Diplomacy in Postwar Germany, 1945–1955 (Baton Rouge: Louisiana State University
Press, 1999); Frank Bösch and Dominik Geppert, eds., Journalists as Political Actors:
Transfers and Interactions between Britain and Germany since the late 19th Century

different points: inter-bloc exchange and interconnection via samizdat and
tamizdat6, the western reception of developments within the Soviet Union
as perceived via information transferred by the media (‘Gulag-shock’)7, the
instrumentalization of the media for propaganda purposes8, and, recently,
both the role of western radio transmissions in providing information to the
societies on the eastern side of the ‘iron curtain’9 as well as the journalists’
involvement as political avant-garde thinkers10. However, the journalists as
acteurs and the process of gathering, interpreting and transferring informa-
tion have so far received little attention in studies on the cold war.11 In
contrast, studies on correspondents as actors in west European and trans-
atlantic relations in the late 19th and the mid-20th centuries have highlighted
journalists as autonomous and politically involved actors within a specific
political, social and cultural setting.12 These studies provide the impulse to

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger92

(Augsburg: Wißner, 2008); Antje Robrecht, Diplomaten in Hemdsärmeln? Auslands-
korrespondenten als Akteure in den deutsch-britischen Beziehungen 1945-1962 (Augsburg:
Wißner, 2010).

13  [N.N.], ‘Crackdown is Feared’, NYT, 19 Oct. 1965; Hermann Pörzgen, ‘Die
unbequemen Autoren’, FAZ, 10 Nov. 1965, 24; Reuters, ‘Investigation of 2 Writers Goes
on, Soviet Aide Says’, NYT, 9 Dec. 1965; Reuters, ‘Soviet Writers 3 Months in Detention’,
Times, 9 Dec. 1965, 10; Peter Grose, ‘Noted Poet Detained in Moscow Protest’, NYT, 18
Dec. 1965.

take a new look into the role and involvement of the western foreign corre-
spondents who were working during the cold war and reporting from one
of its centres. 

By combining research on dissent and on press actors in a transnational
perspective, our knowledge about dissent appears less as a given, less
clear-cut and automatic, and more dependent on the agency of the transmit-
ters. This approach will reroute our attention to the Moscow-based corre-
spondents as acteurs and to the process of how they gathered, interpreted
and transferred their knowledge on the trials mentioned above.

This sketch is based on a close reading of the articles featured by the
New York Times and will briefly refer to the Times of London and the
Frankfurter Allgemeine Zeitung for support or contrast. All three were
newspapers with an international reputation for being reliable, well-in-
formed and widely read. Choosing these newspapers provides the opportu-
nity to contrast different approaches to reporting the trials while extracting
it from the individual paper’s national contexts. The newspapers are not
considered to be representing ‘their’ countries.

Assuming the perspective of an avid western newspaper reader, this
paper will highlight what he or she would have read and perceived ‘be-
tween the lines’ about the reports on the three trials. While the choice of
sources as well as of the perspective of the contemporary reader provide
the advantage of tracing the developments step-by-step without focusing on
the outcome, this approach, of course, imposes limits on the analysis by
providing impressions and perceptions from the side of the readers. In this
article, I will transcend these limits to some extent by an analysis of NYT-
related archival documentation (and I will do so more thoroughly in the
Ph.D. project to which this paper is leading).

Moscow, February 1966

The first news about the arrest of the two writers Andrei Sinyavsky and
Yuli Daniel and the first western protests blindsided the Moscow-based
western press.13 When Soviet authorities arrested them in September 1965,

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 93

14  Peter Grose, ‘Kremlin Cracks down on Smuggling Authors’, NYT, 23 Jan. 1966;
Peter Grose, ‘2 Soviet Writers Plead Not Guilty’, NYT, 11 Feb. 1966; Peter Grose, ‘Ac-
cused Soviet Writers Appeal at Trial for Artistic Freedom’, NYT, 12 Feb. 1966; Peter
Grose, ‘Russians Can Dissent, But’, NYT, 13 Feb. 1966; Peter Grose, ‘Hard Labor Asked
for Two Russians’, NYT, 13 Feb. 1966; Peter Grose, ‘Soviet Sentences 2 Writers Today’,
NYT, 14 Feb. 1966; Peter Grose, ‘2 Soviet Authors are Convicted’, NYT, 15 Feb. 1966;
[N.N.] ‘Excerpts from Soviet Reports on Trial of Writers’, NYT, 15 Feb. 1966; Peter
Grose, ‘Soviet Reported Tightening Surveillance over Nonconformist Intellectuals’, NYT,
17 Feb. 1966; Peter Grose, ‘Two Score Writers’ Trial’, NYT, 21 Feb. 1966.

the correspondents heard about it through rumours spreading back from the
west. In the following months, attentive readers who perhaps were devour-
ing a few of the main international western newspapers for breakfast could
only wonder what was happening in Moscow. They learnt about rumours
and unverified information spread by word of mouth among the Moscow
intelligentsia. It was impossible to know from whom the newsmen were
gaining their information since they seemed to rely on ‘some observers
here’ and ‘authoritative sources’. In fact, the Moscow correspondents
seemed to be more or less simply contextualizing the news that had already
spread in the west with a time-lag and with barely any further or in-depth
information. It was only several weeks after the arrests that they could
finally report an official comment from Soviet authorities about the arrests
and the upcoming trials. Interpreting the Moscow events, the correspon-
dents suggested the arrests presaged the beginning of a new political drive
against the liberal wing of the Soviet intelligentsia, which they con-
textualized in the overarching concern present in the west as to whether or
not the Soviet Union under Brezhnev was re-Stalinizing.

In mid-December, however, an article by an American correspondent
forecast the relationship between western correspondents and the independ-
ent thinkers of the Moscow intelligentsia: a demonstration on Pushkin
Square by students and university teachers against the arrests took place on
December 5, the anniversary of the Soviet constitution. This was reported
two weeks later with an air of perplexity by NYT-correspondent Peter
Grose, who related the protesters’ demands word-for-word, namely, to
hold a public trial in accordance with the provisions of Soviet law and the
Soviet constitution (18 Dec. 1965). Grose reported about it without naming
his sources, indicating only ‘an authoritative source’. Nevertheless, this
was a rare in-depth background article – which a cursory reader might
easily have overlooked.

But then, when the trial finally took place in February 1966, even the
less attentive newspaper reader could not have helped but perceive the
following picture:14

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger94

It was a very cold week in mid-February. A few western journalists
showed up at the site of the trial, although they did not reveal how they had
learnt when and where it would take place. Surely, it had not been the
Soviet authorities who had informed them. They arrived vaguely expecting
to be allowed to attend the hearings, but instead found themselves blocked
from entering the building. Officially, the trial was declared to be an open
public trial in accordance with Soviet procedural law, but the correspon-
dents were sent away with the explanation that the courtroom was already
overfilled with spectators. So they turned away – and then they witnessed
something utterly unexpected: there, in the freezing cold, in the side street
where the five-story yellow courthouse was located, they caught sight of a
shivering band of young people, pacing up and down the street and openly
expressing their sympathy and concern for one of the accused, their teacher
Andrei Sinyavsky. The same thing happened on the following days of the
hearings. Now, the NYT-reporters overheard students and older people
debating in the street, mainly about the question of varying opinions and
artistic freedom within the communist system. They watched Mrs Daniel,
the wife of the arrested Yuli Daniel, leave the courthouse in tears. Amazed,
the western journalists reported that the two writers pleaded not guilty to
the charge of anti-Soviet propaganda, learning about it by relying on a mix
of official Soviet newspaper accounts for information about the proceedings
within the building and on eyewitness observations and grapevine-rumours
in front of it. 

On the fourth day of the trial, the two writers were convicted and sen-
tenced to several years of labour camp. The newsmen continued to gather
their information in front of the court building, still relying on a mix of
official press and unofficial rumours. But now, apparently, they were
slowly making connections with the other shivering persons in front of the
building, watching attentively and trying to establish personal contacts:
‘The wives of the two writers were in tears as they walked from the court-
room into a driving snow. They kissed each other and walked off in oppo-
site directions with friends. The Komsomol youth prevented newsmen from
talking with them’ (15 Feb. 1966). Immediately after the trial, the NYT-
newsmen could provide background information they could not have re-
ceived in any other way than through personal acquaintances with members
of the liberal literary intelligentsia, for instance, about the repressive treat-
ment of the defendants’ supporters on the site. They quoted their sources
vaguely as ‘reliable sources’, ‘reliable informants’, and as ‘friends of the
two writers’, guarding their anonymity. 

Then, within a week, Peter Grose met with Aleksandr Yesenin-Volpin,
‘a prominent member of Moscow’s literary “underground”’, for an inter-
view in his three-room Moscow apartment, which he quoted word-for-

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 95

15  Interview with Clifton Daniel, folder 13, box 1, and interview with Harrison E.
Salisbury, folder 17, box 3, Papers of Whitman Bassow (henceforth: Bassow Papers),
Library of Congress, Manuscript Division.

16  Folder Moscow Bureau 1965, box 595, Papers of Harrison Salisbury (henceforth:
Salisbury Papers), Rare Books and Manuscripts Library, Columbia University.

17  Interview with Theodore Shabad, folder 21, box 3, Bassow Papers; interview with
Peter Grose, folder 5, box 2, Bassow Papers; Papers of Peter Grose, box 1, Manuscript
Division, Princeton University.

18  Letter, Grose to Salisbury, 28 Jan. 1966, folder Moscow 1966, box 595, Salisbury
Papers.

word, providing Yesenin-Volpin’s full identity, background and political
standpoint – something Grose must have, under Moscow circumstances,
had Yesenin-Volpin’s explicit permission to do. Why his Soviet acquain-
tance was still free despite his open criticism of the regime, Grose could
not explain. 

This is, in a brief sketch, the picture as a New York Times reader would
have envisioned it. And it was, in fact, backed by a number of intertwined
developments that took place behind the scenes. By the mid-1960s, the NYT
was shifting from a newspaper-of-reference to a more vivid style in re-
search and writing. The newly appointed managing editor of the NYT and
his assistant, Clifton Daniel and Harrison Salisbury, had both spent several
years in Moscow a decade earlier.15 They had enjoyed the sense of novelty
and adventure that a posting to Moscow provided, and they had endured the
hardship of that posting which left the correspondents rather isolated within
a Soviet society that was still upset by the terrors of war and Stalinism.
Both had learned Russian and had tried to get to know local people, and
both had tried to provide their readers with a full picture of life in the
Soviet Union. A little after their Moscow postings, during Khrushchev’s
‘thaw’, it became easier for western correspondents to come into contact
with the cultural elite of Moscow, and the NYC-based managing editors
urged their successors to find and intensify contacts.16 

So when Peter Grose was transferred to Moscow in 1965, the NYT-
editors prompted him to bring a new depth and liveliness into his articles,
to inform the western readers how Soviet society thought and lived, and to
go beyond traditional fact-and-politics-based journalism. They also encour-
aged Peter Grose and his wife Claudia to learn Russian and to delve into
Moscow cultural life. The Groses apparently gladly complied, as did simi-
larly Theodore Shabad (also NYT-correspondent) and his wife.17 From their
acquaintances with the Moscow intelligentsia, each received a tip about the
trial. And they went to watch and listen. Within weeks after the trial, Grose
and Shabad informed their editors that they were ‘getting deeper and deeper
into the so-called clandestine writers’ circle’.18 As early as March 1966, the

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger96

19  dpa/AP, ‘Der Moskauer Literaturprozeß’, FAZ, 11 Feb. 1966, 28; UPI, ‘Arbeits-
lager für Schriftsteller’ FAZ, 15 Feb. 1966, 5; AP, ‘Kein Problem gelöst’, FAZ, 16 Feb.
1966, 2; Karl Korn, ‘Der Prozeß beginnt’, FAZ, 21 Feb. 1966, 24; dpa/AP, ‘Moskau zur
Rechtfertigung genötigt’, FAZ, 22 Feb. 1966, 2.

NYT sent a third journalist to Moscow, Raymond Anderson, to support
Grose and Shabad in the coverage of the events around those whom they
called the young people and the writers.

Similarly, the London Times reader saw in detail the ‘small, bearded
Sinyavsky and the tall, thin Yuli Daniel’ not pleading guilty at their trial. It
was held ‘on the second floor of a mustard-coloured building belonging to
the Moscow regional court in a quiet courtyard in the western part of the
city’ and at the conclusion of it, the forty young people who had gathered
in front of the building presented the wives of the two defendants ‘with
bunches of flowers’ when they emerged from the building in the evening
(11 Feb. 1966). Verbatim, the Times printed parts of the debate between
the prosecution and defendants, as provided by the Soviet news agency
Tass. But it also reported on the discussion between journalists and students
in the street, namely, on the question of whether or not the western press
should be allowed into the courtroom. The news coverage, however, seems
vaguely impersonal in comparison to the NYT-coverage. While critically
relating Tass and Izvestia information and adding personal impressions
from the site, no correspondent was identified. Instead, Monitor was the
vague source of the articles. Oxford-based scholar Max Hayward contrib-
uted commentaries, describing the events as ‘coercion [by Soviet authori-
ties] to silence awkward voices’ (1 Feb. 1966). In the days leading up to
the trial, Hayward had already pointed out that ‘for all the known cases
there are others which we [the collective West] may never hear about’ (1
Feb. 1966).

An FAZ-reader would have learnt much less about the events, the pro-
tests and the atmosphere.19 The FAZ’s Moscow correspondent, Hermann
Pörzgen, who had in November reported ‘rumours in Moscow literary
circles’ about the arrests of ‘Alexej [sic!] Sinjawski’ and ‘Jury [sic!] Da-
niel’ in the Feuilleton part of the paper, was out of town during the first
weeks of 1966. He only returned to Moscow in mid-February, when Soviet
authorities finally issued a visa readmitting him to the country. In the
meanwhile, the paper had featured dispatches by various western news
agencies, mostly the West German Deutsche Presseagentur (dpa) as well as
the American Associated Press (AP) and United Press International (UPI),
to provide the basic facts of the case – featured, up until the date of the
trial, in the Feuilleton and only afterwards in the political pages of the
paper. Editor Karl Korn – again in the Feuilleton – contributed from

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 97

20  Rome-correspondent of the Times, ‘Sinyavsky’s Defence Speech Quoted by Newspa-
per’, Times, 25 Feb. 1966, 10; [N.N.] ‘“My works are not hostile”, Milan Paper Quotes
Sinyavsky’, NYT, 25 Feb. 1966; Special to the New York Times in Paris, ‘95 in Soviet
Union Protest Sentencing of 2 Fellow Writers’, NYT, 14 Nov. 1966; Special to The New
York Times in Moscow, ‘Russians Protest Writers’ Jailings’, NYT, 16 March 1966; Max
Hayward, ‘The Trial of Sinyavsky and Daniel’, NYT, 17 April 1966; Theodore Shabad, ‘63
Writers’ Plea to Kremlin Bared’, NYT, 19 Nov. 1966; [N.N.] ‘Texts of Soviet Writers’
Petition to Kremlin and of Letter of Protest’, NYT, 19 Nov. 1966.

Frankfurt, not only commenting but also adding the vivid imagery which
the other newspapers had already provided their audiences a week earlier.
Pörzgen and Korn both considered the trial to be a continuation of the long
line of political trials against liberal writers that had previously taken place
back in tsarist times.

The newspapers revealed further information on the proceedings within
the fortnight of the verdict,20 with the NYT reprinting an article the London
Times had published based in turn on an article by the Italian Il Giorno (25
Feb. 1966) that had included excerpts from what was considered to be a
transcript of the writers’ statements. The NYT commented: ‘The paper did
not disclose how the transcript had been obtained, but it indicated that it
had come from Moscow by way of an East European capital and Vienna.’
(25 Feb. 1966) A few weeks later, the Moscow newsmen mentioned a
petition by forty prominent liberal intellectuals to the Soviet government,
having been informed by ‘reliable sources’. And in mid-April, the NYT
printed at length a description of the trial and a transcript of the proceed-
ings that had reached New York from the Paris-based Polish magazine
Kultura. It was Kultura that also published ten letters of protest signed by
more than ninety Soviet intellectuals in November 1966, having received
them in early autumn and believing them to have been passed ‘from hand to
hand in several major Russian cities’. Shortly afterwards, NYT-correspon-
dent Theodore Shabad informed his readers about one of these letters of
protest which the American publishers had received via ‘undisclosed chan-
nels’. They considered it authentic and provided it to the Moscow corre-
spondent before publication and it was also reprinted by the NYT.

In hindsight, the trial is generally considered the watershed moment in
the emergence of the dissident movement. But even though it attracted
much western attention and unleashed strong protests mainly by western
writers, the implications were unclear at that time. The journalists con-
cluded they had witnessed two novelties, firstly, the defendants’ pleading
not guilty, and secondly, the ‘dissent from the party line’ by prominent
members of the literary establishment refusing to turn against the two
accused writers, with the students milling in front of the courthouse giving
evidence of the tug-of-war between liberal and conservative strata of the

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger98

21  Raymond H. Anderson, ‘Trial of Dissidents, Held a Year, Opens in Moscow’, NYT,
9 Jan. 1968; Raymond H. Anderson, ‘Access Is Asked in Moscow Trial’, NYT, 10 Jan.
1968; Raymond H. Anderson, ‘2 Russians Term Trial a “Mockery”’, NYT, 13 Jan. 1968;
Reuters, ‘Text of Appeal Denouncing Trial of Four Russians’, NYT, 13 Jan. 1968. See also
Kyril Tidmarsh, ‘Russians to Be Tried on Monday’, Times, 7 Jan. 1968, 4; Kyril Tidmarsh,
‘Moscow Trial Closed to West’, Times, 9 Jan. 1968, 1; Kyril Tidmarsh, ‘Ex-General in
Moscow Trial Protest’, Times, 10 Jan. 1968, 1; Kyril Tidmarsh, ‘Heavy Sentences on
Writers Sought’, Times, 12 Jan. 1968, 5; Kyril Tidmarsh, ‘Red Carnations for Defence
Lawyers’, Times, 13 Jan. 1968, 1; [N.N.], ‘Appeal to World Opinion over Russian Writ-
ers’, Times, 13 Jan. 1968, 8. For the FAZ e.g.: Claus Gennrich, ‘Vier Schriftsteller in
Moskau auf der Anklagebank’, FAZ, 8. Jan. 1968, 3; FAZ Moskau, ‘Moskauer Schrift-
steller-Prozeß eröffnet’, FAZ, 9 Jan. 1968, 3; FAZ Moskau, ‘Harte Strafen für Moskauer
Schriftsteller’, FAZ, 13 Jan. 1968, 3; Claus Gennrich, ‘Um die Freiheit des Wortes in der
Sowjetunion’, FAZ, 13 Jan. 1968, 2.

communist elite. The reader of any of the three newspapers would have
received the main information and evaluation of the case. Moreover, the
reader of the Anglo-American papers could also sense a high level of
novelty and uncertainty from the side of the reporting journalists who were
on site as ear- and eye-witnesses and who – as they hinted at in their re-
porting – entered into contact with the liberal intelligentsia and the protes-
tors in front of the court house.

Moscow, October 1968

Early in 1968, NYT-readers found themselves informed by the journalist
Raymond Anderson about a trial against four young literati to take place
shortly after the Soviet New Year and the traditional Russian festivities of
early to mid-January.21 Again it was freezing cold. Again the newsmen
were blocked from attending the trial. Again they resorted to reporting the
events they witnessed in front of a dingy three-story brick courthouse.
More than before, the protests by friends and relatives seemed noteworthy.
Anderson described them vividly, along with direct quotations from the
debates he overheard and vivid descriptions of the rough scenes he wit-
nessed when relatives of the accused argued and pushed their way into the
building and when the supporters protested in front of the courthouse.
Especially former major general Pyotr Grigorenko, with his open refusal to
be intimidated, featured prominently in the articles, as well as Pavel
Litvinov, grandson of former Soviet Foreign Minister Maxim Litvinov. Up
to that point, the NYT-newsmen had been discussing letters of appeal circu-
lated by Soviet intellectuals, but rather than receiving the letters directly,
they had gained access to them via publishing houses in the west. On the
second day of the trial, however, Grigorenko distributed copies of a peti-

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 99

22  Special to The New York Times, ‘Russians said to seize Mrs. Daniel and a
Litvinov’, NYT, 27 Aug. 1968.

23  Henry Kamm, ‘Five Who Staged a Pro-Czech Protest in Red Square Go on Trial in
Moscow’, NYT, 10 Oct. 1968; Henry Kamm, ‘Prosecutor Asks Exile for Three on Trial of
Pro-Czechs in Moscow’, NYT, 11 Oct. 1968; Henry Kamm, ‘3 Soviet Dissidents Exiled and
2 Jailed’, NYT, 12 Oct. 1968; Henry Kamm, ‘“For Three Minutes I Felt Free”’, NYT, 13
Oct. 1968; Henry Kamm, ‘6 Reported Held in Soviet Dissent’, NYT, 14 Oct. 1968; Henry
Kamm, ‘Soviet Trial of 5 pro-Czechs Is Termed the Most “Political” Case’, NYT, 15 Oct.
1968; [N.N.] ‘Excerpts from Proceedings of the Trial in Moscow’, NYT, 15 Oct. 1968;
Kyril Tidmarsh, ‘Moscow Officials Set Up an Iron Curtain round Foreign Press’, Times, 1
May 1968, 10.

tion he was about to hand to the Moscow City Court, calling for a fair and
open trial of the four defendants – whom Anderson, by the way, now
termed ‘dissidents’. Grigorenko, Litvinov, Yesenin-Volpin and Yakir
attended the protests and were obviously willing to be named personally by
the NYT-correspondent in his dispatch about the events. On 13 January
1968, the NYT published the translation of an open letter by Litvinov and
Mrs Daniel to ‘World Public Opinion’ which they had signed with full
names and addresses and handed to some of the foreign correspondents a
few hours before the court adjourned for deliberation and which the
Reuters-news agency correspondent transmitted immediately via the wire
service. Obviously, the fact that they had received the letter directly by
hand was newsworthy. 

The trials of January and the accompanying protests featured promi-
nently in the western press, in the news sections as well as the editorials
and features sections. ‘Litvinov and Mrs Daniel’, as the press tended to call
them, were therefore well-known figures when they were arrested in the
summer of that year. On 27 August 1968, the NYT-readers saw it black on
white beside their cup of coffee at breakfast: Mrs Daniel and Pavel
Litvinov ‘were reliably reported tonight [that is on 26 August, the day the
dispatch was sent] to have been arrested in Red Square’ where they were
staging a demonstration against the invasion of Czechoslovakia.22 Their
names and pictures must by then have seemed at least vaguely familiar to
the reader, having scanned them over and over again since the beginning of
the year. Explaining the events, the NYT-correspondent referred to the two
as ‘active in a dissident movement of Soviet intellectuals’, which indicated
that background explanations were still necessary as well as introducing the
term ‘dissident movement’ as a legitimate description.

The trial took place on another cold day, in October, in the same dingy
three-story court building in a downtown Moscow side-street that was
blocked off by the police while sympathizers gathered in front of the build-
ing as before. Henry Kamm covered the trial for the NYT.23 Now, the

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger100

journalist apparently received his information from relatives of the defen-
dants who had been admitted to the hearings. He added vivid descriptions
of the events in front of the building, where protesters set up to gather
signatures for their petition, where former major general Grigorenko
advocated civil liberties, and where a heated discussion blazed between
sympathizers and communist youth, which Kamm related verbatim. He
commented (10 Oct. 1968): 

Observers could not recall a previous occasion when radical opposition views
had been so loudly pronounced. The friends of the regime did little to discour-
age Russians from speaking freely with foreigners. For the first time, also, a
member of the Press Department of the Foreign Ministry was present to pro-
vide information to correspondents. 

The trial lasted for several days and the readers received vivid daily re-
ports. 

Although five persons were on trial, Litvinov and Daniel featured most
prominently among the five ‘dissidents’, as they were now termed. Rela-
tives of the defendants who attended the trial let the correspondents know
in detail about what happened and quoted one of the dissidents, Vadim
Delone, as saying ‘For three minutes on Red Square I felt free. […] I am
glad to take your three years for that.’ Kamm highlighted: ‘The final state-
ments of the defendants were expositions of their dissident political faith,
according to the relatives’ (12 Oct. 1968). Again, snow was falling when
the relatives of the defendants filed out of the building along a path lined by
sympathizers. ‘All of them – including Mrs Daniel’s 17-year-old son,
Aleksandr; her lame brother leaning heavily on his cane, and Mr Litvinov’s
aunt, Tatyana M. Litvinov – had been crying. They made a noticeable
effort not to let it show as they stepped into the street, where a light snow
mingled with falling leaves’ (12 Oct. 1968). Looking back on the three
days of the trial, Kamm commented that the ‘Prague spring’ had apparently
come ‘to one dingy street in Moscow’ where (13 Oct. 1968) 

from morning into evening dissidents from the Soviet way of life openly put
their radical views to milling, informal groups. […] The small band is becom-
ing increasingly outspoken not because Soviet society has become more tolerant
of dissent. What one senses in talking with them is an increasing sense of
anguish that the small measure of liberty that appeared […] earlier in the de-
cade, is being snuffed out. Their courage is born of despair.

On 14 October, the first weekday after the trial, the NYT-correspondent had
already talked to his Moscow acquaintances, citing ‘informed quarters’. He
already possessed the transcripts of the defendants’ statements, from which
he extensively related their political standpoints, namely, calling for the
government to respect the right of free speech and assembly as provided for

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 101

24  Folder Moscow 1968, box 595, Salisbury Papers.
25  Interview with Raymond Anderson, folder 1, box 1, Bassow Papers.
26  Via NYT News Service Raymond H. Anderson, ‘Arrests at Soviet Protest Rallies’,

Times, 27 Aug. 1968, 1; Kyril Tidmarsh, ‘Crowd Argues the Case as Litvinov Stands
Trial’, Times, 10 Oct. 1968, 6; Kyril Tidmarsh, ‘Litvinov Trial Threat of Exile’, Times, 11
Oct. 1968, 1; Kyril Tidmarsh, ‘Five Years of Exile as Sentence for Litvinov’, Times, 12
Oct. 1968, 5; via NYT News Service [N.N.], ‘Why Dissidents Risked Their Freedom’,
Times, 15 Oct. 1968, 10.

by the Soviet constitution and describing their plight as political dissidents
leaving it unclear in the article, though, whether it was Kamm or they
themselves calling them dissidents. The NYT published the transcripts of
the proceedings, including the final pleas by Litvinov and Mrs Daniel, on
15 October, apparently receiving it cabled directly from the NYT-Moscow
bureau.

And in fact, in 1968 the NYT-editors encouraged their Moscow-based
journalists, Raymond Anderson and Henry Kamm, to watch the develop-
ments in the dissident scene very closely.24 At the same time, relations
between Soviet authorities and those western correspondents who had close
contacts with the dissidents became increasingly strained. The Soviet offi-
cials attempted to pressure the correspondents into conformity by providing
them with information themselves, by indicating that they could make their
working conditions in Moscow so much more difficult, and by alluding to
the possible expulsion of the correspondents from the country and the
closure of the NYT-office. In certain cases, the correspondents took this
risk. After the trial in January 1968, the Soviet Foreign Ministry had
warned the correspondents not to attend a press conference convened by
Ginzburg’s mother. Anderson remembers: 

So I sent a message to New York saying, ‘Should I go? If I go, it probably
means the New York Times bureau will be shut down.’ So I asked for guidance.
They came back – ‘You cover the news; we’ll take the consequences.’ It means
that I could go. So I went. But the Soviet authorities protected us from our-
selves because they had KGB men lined up outside the apartment; we couldn’t
get in.25 

A few months later, in October 1968, Anderson nevertheless became the
first correspondent to be expelled from the country in the context of the
coverage of the dissident phenomenon.

The London Times readers were presented with a similarly vivid de-
scription, although through a mix of Moscow-based sources.26 The Times’
own correspondent, Kyril Tidmarsh, provided some of the information,
usually referring to the individuals on trial by giving their names or refer-
ring to them as ‘the defendants’, ‘the accused’ or ‘dissident liberals’.

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger102

27  Claus Gennrich, ‘Prozeß in Moskau gegen Oppositionelle’, FAZ, 13 Sept. 1968, 3;
Claus Gennrich, ‘Prozeß im Moskauer Stadtgericht gegen Demonstranten’, FAZ, 7 Oct.
1968, 3; UPI, ‘Handgemenge vor Moskauer Gericht’, FAZ, 10 Oct. 1968, 5; Claus
Gennrich, ‘Auseinandersetzungen beim Prozeß gegen Demonstranten’, FAZ, 11 Oct. 1968,
3; FAZ Moskau, ‘Die Urteile im Moskauer Prozeß’, FAZ, 12 Oct. 1968, 1.

Apparently, his main contact for interviews was Grigorenko, with whom he
appears to have spoken regularly in front of the courthouse. Tidmarsh’s
reports about the October 1968 trial and the accompanying events were
supplemented by Reuter news agency reports providing further details on
what the protestors were saying. Furthermore, the Times printed articles
provided by the NYT News Service which introduced the vocabulary of
dissent by referring to the defendants, the protestors and those who had
been on trial earlier as ‘dissidents’. The FAZ also featured the news promi-
nently on the front pages of its political section.27 It was via news agency
dispatches that the reader learnt about details of the proceedings in and in
front of the courthouse in October – containing in a nutshell (although not
particularly poignantly) the information the NYT- and Times-correspondents
for their part had embellished with a much more detailed description that
was apt to conjure a vivid picture in the reader’s mind and therefore last in
his memory. More descriptions could be obtained in Frankfurt-based editor
Claus Gennrich’s articles. Gennrich in turn relied on the Russian-emigrant
publishing house Possev, which was also located in Frankfurt, and on the
international news agencies, mainly the American UPI. The FAZ did not
employ the terminology of dissent, but spoke of individuals who were
characterized by name and profession and who were introduced as Soviet
intellectuals expressing their desire for intellectual freedom.

Apart from the snow and the setting, and apart from a continuity in the
general manner in which the trials were conducted, the alert newspaper
reader observed notable differences in the increased proximity between the
correspondents and the people close to the defendants. This was reflected
not only in the passing on of news and documents, but in that the corre-
spondents had become much more attentive to the protesters and well
acquainted with several of them. Also, they had become sympathetic in
their reporting, as in the recurring citation of Delone’s ‘three minutes’
catchphrase. 

Moscow, January 1972

By 1972, the continuous and diligent newspaper readers’ breakfast bacon,
bagels or Brötchen would have been accompanied by a quite different
picture: 

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 103

28  Hedrick Smith, ‘Soviet Said to Plan Trial Soon for Dissident Held 7 Months’, NYT,
11 Nov. 1971; Theodore Shabad, ‘Soviet Dissident Convicted – Gets 7 Years and 5 in
Exile’, NYT, 6 Jan. 1972; Special to The New York Times in Moscow, ‘A US TV Inter-
view Used in Soviet Trial’, NYT, 7 Jan. 1972; Reuters, ‘“Our Society Is Still Sick”’, NYT,
13 Jan. 1972; Hedrick Smith, ‘Tighter Soviet Internal Security Is Seen’, NYT, 19 Jan. 1972;
Hedrick Smith, ‘The High Price of Dissent’, NYT, 13 Feb. 1972.

Now, on 5 January 1972, Vladimir Bukovsky, 29 years old, stood trial
for alleged anti-Soviet agitation and propaganda. The western press had
featured him over the last few years as a dissident intellectual and if the
reader was not acquainted with his name, it was certainly not because the
press had failed to report on him and his activities. Bukovsky had been in
and out of prison and psychiatric hospitals as a political detainee since 1963
for activities the Soviet regime considered illegal. Especially his documen-
tation of the inhumane treatment of sane non-conformist intellectuals who
were held in mental institutions and his appeals to western psychiatrists to
take action, had gained quite a bit of attention in the west, turning him into
a sore spot in the view of the Soviet authorities.

The news coverage on his case intensified in the fall of 1971. For the
NYT, the American journalists Hedrick Smith and Theodore Shabad pro-
vided detailed accounts of the developments.28 Obviously, they gained their
knowledge from first hand sources: when they reported about the upcoming
trial (11 Nov. 1971), they referred to reports by ‘friends of his family’ and
‘sources close to his family’ within days after Bukovsky’s mother had
received news about her son from the secret police, indicating close con-
nections between correspondents and friends of the Bukovsky family. The
correspondents reported that ‘friends of Mr. Bukovsky circulated petitions
among western newsmen during the legal pre-trial activities in the hope of
stirring foreign interest in the case,’ indicating that they (the correspon-
dents as well as the dissidents) were aware of the support international
publicity would accord to the defendant and the journalists’ role in attaining
it (6 Jan. 1972). 

The trial itself took place in one day, 5 January 1972, a date almost
guaranteeing little attention within the Soviet Union as well as internation-
ally due to the traditional winter holidays. Nevertheless, the correspondents
were able to report that ‘apparently defiant at today’s trial, Mr. Bukovsky
declared his regret, according to courtroom sources, that in the few years
he had been at liberty “I did so little”’ (6 Jan. 1972). Merely a week after
the trial, the NYT published excerpts of Bukovsky’s closing address to the
court, as reported by Reuters. In the American press opinion, Bukovsky’
detention had ‘become a minor cause célèbre among Soviet dissidents and
intellectuals concerned with human rights’.

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger104

29  David Bonavia, ‘Plea by 47 Russians To Free Young Dissident’, Times, 6 Oct. 1971,
8; Peter Reddaway, ‘Soviet Group’s Plea to Psychiatrists’, Times, 23 Oct. 1971, 3; David
Bonavia, ‘Young Dissident Faces Anti-Soviet Charges’, Times, 11 Nov. 1971, 6; Peter
Reddaway, ‘Dispute over Defence Counsel for Dissident’s Trial’, Times, 7 Dec. 1971, 8;
David Bonavia, ‘“Torture” of Dissidents in Russian Hospitals’, Times, 3 Jan. 1972, 1;
Reuter, ‘Trial of Dissenter to Open in Moscow Today’, Times, 5 Jan. 1972, 4; David
Bonavia, ‘Bukovsky Sentence Shocks Russians’, Times, 6 Jan. 1972, 1; David Bonavia,
‘Defiant Bukovsky Told Court that Spiritual Enlightenment of Soviet Society Had Begun’,
Times, 8 Jan. 1972, 5; David Bonavia, ‘The High Price of Intellectual Freedom’, Times, 10
Jan. 1972, 12; David Bonavia, ‘Soviet Drive Against Dissidents’, Times, 15 Jan. 1972, 4;
David Bonavia, ‘Swoop by KGB on Flats in Moscow’, Times, 17 Jan. 1972, 4; David
Bonavia, ‘How Soviet Justice Dealt with a Dissident’, Times, 7 Feb. 1972, 1.

This time, the London Times’ reader found the most detailed reports.29

The British journalist David Bonavia described Bukovsky as a young Rus-
sian, whose detention ‘had become a cause célèbre among Moscow dissi-
dents’ (11 Nov. 1972). He expected the trial to attract wide attention inter-
nationally as well as among critical Soviet intellectuals, and expected it to
become ‘a fresh rallying point for dissident opinion’ (11 Nov. 1971).
Bonavia cited his information as coming from ‘dissident sources’ and
mostly referred to ‘political dissidents’ and the ‘opposition movement’ in
his articles. 

When on 4 January it finally became known that the trial was to take
place the next day, the Reuter news agency men were immediately in-
formed by Bukovsky’s friends (‘his friends said today’ [5 Jan. 1972]) and
their dispatches printed in the Times on the following day also provided
background information about Andrei Sakharov and his co-activists in the
Committee on Human Rights in the USSR, which they had founded in 1970
to defend the rights of victims in political trials. Bonavia proceeded to point
out the differences in the accounts of the trial between official sources and
contradicting unofficial ones. He frequently quoted Bukovsky’s allegations
against the prosecution that it was not proceeding in accordance with Soviet
law and his appeal to the civil rights guaranteed in article 125 of the Soviet
constitution which contained the provision for freedom of speech, print,
meetings and demonstrations. Indicating the close ties, Bonavia reported:
‘The convicted man’s friends were too upset this morning to ask for more
details [about the trial proceedings] from his mother and sister, who were
allowed to attend the proceedings’ (6 Jan. 1972). He elaborated: ‘His
insistence in 1970, soon after his release, on transmitting information about
the appalling conditions in the “hospitals” to the outside world is typical of
the stubbornness with which he has defended his belief in the need for more
justice and democracy in Soviet society.’ 

Clearly, Bukovsky’s providing western journalists with information
about psychiatric hospitals where dissidents were detained was considered

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 105

30  AP, ‘Bukowski jetzt im Gefängnis’, FAZ, 11 Nov. 1971, 7; AP/AFP, ‘Bukowski
heute vor Gericht’, FAZ, 5 Jan. 1972, 3; AFP, ‘Hartes Urteil gegen Bukowski’, FAZ, 6
Jan. 1972, 5; AFP, ‘Moskau warnt ausländische Journalisten’, FAZ, 8 Jan. 1972, 6; dpa,
‘“Ich bleibe bei meinen Überzeugungen”’, FAZ, 8 Jan. 1972, 6; FAZ, ‘Dokumentation
Bukowskijs’, FAZ, 12 Jan. 1972, 28; Johann Georg Reißmüller, ‘Zählebiger Stalinismus’,
FAZ, 19 Jan. 1972, 1; AP, ‘Sacharow appelliert an Breschnew’, FAZ, 22 Jan. 1972, 6; AP,
‘Sowjetbürger rufen Waldheim im Fall Bukowski an’, FAZ, 25 Jan. 1972, 4.

his main crime. Moreover, the Times reader could develop a vivid picture
of the international entanglement at the base of the Bukovsky case as well
as of the protest against the verdict: ‘It is typical of the present situation
that Mr Bukovsky’s case commands wider attention in the outside world
than it does in Russia, and that the mass of Russians will learn about him,
if at all, through western radio broadcasts. But I would be wrong to con-
clude from this that he and others like him have no importance inside
Russia’ (10 Jan. 1972). Bonavia and Peter Reddaway, backing him up from
London, presented the trial as focusing ‘world attention on the question of
human rights in the Soviet Union’ (10 Jan. 1972). 

The FAZ-readers found themselves on the side-lines again. The paper’s
correspondent had extensively covered an earlier trial against Bukovsky in
1967, but now the FAZ news coverage was again based on the news agency
dispatches of AP, AFP and dpa.30 These provided information and back-
ground but not the personally involved reporting of a newspaper correspon-
dent. However, the news agency personnel apparently had immediate
access to direct sources of information. The vocabulary of dissent em-
ployed by the Anglo-American news agencies shone through the FAZ-
coverage and characterized Bukovsky as someone ‘considered a political
dissident’ (‘Wie die Mutter des als politischer Dissident geltenden 28jähri-
gen, Frau Nina Bukowski [sic!], am Mittwoch in Moskau bekanntgab […].’
[11 Nov. 1971]). The reader could observe that the newsmen often guarded
the anonymity of their sources, referring vaguely to ‘oppositional circles’
(‘oppositionelle Kreise’) – a precaution that must have appeared to be
necessary at a time when they considered Bukovsky being put on trial for
his close contacts to western journalists.

Remarkably, none of the western journalists appears to have been at the
trial on 5 January, since they were even prevented from entering the street
to the courthouse. But there was no need to be there as an eye-witness –
detailed information and petitions were reliably accessible anyway. The
correspondents interpreted Bukovsky’s trial as a warning not to pursue their
contacts with Soviet regime critics. The American CBS correspondent who
had filmed an interview with Bukovsky on the situation in the psychiatric
hospitals in 1970 had already been expelled. Two western correspondents,
an American and a Brit working for international news agencies, had been

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger106

31  Special to the New York Times in Moscow, ‘KGB Questions 2 Western Newsmen
on Dissidents’, NYT, 18 Sept. 1971.

interrogated by the KGB in September 1971 as part of the pre-trial investi-
gations. They were allowed to remain in Moscow but were instructed not
to disclose any details about their questionings. 

Both events, the expulsion and the KGB interrogations, were judged to
be attempts to discourage contacts between the correspondents and the
dissidents.31 In January 1972, both Soviet and western press openly inter-
preted the trial and the verdict as a warning to western correspondents and
to Soviet citizens to avoid contact with each other. It was also seen as an
extra-strong warning to Soviet citizens not to disclose information to for-
eigners on the methods Soviet authorities used to enforce political unanim-
ity within the Soviet Union – a warning that was in vain, as later develop-
ments would show.

Leading up to the trial, the correspondents only mentioned that
Bukovsky was known to have contacts with correspondents. They only
underlined his exceptional role once the verdict was announced, pointing
out that he had been one of their most important informers. By now, the
Moscow correspondents had established networks and insights that enabled
them to go far beyond using the Soviet press as the main source for their
reporting, which they had so far had to do due to a lack of other sources.
Bonavia, in comparing the official and the unofficial accounts of the trial,
drew attention to the fact that ‘dissident circles’ were compiling a fuller and
‘it is believed, more accurate account of the trial’. The compilers, by the
way, had ‘asked to remain anonymous’ (7 Feb. 1972).

So the western reader could perceive that a tightly knit network had
evolved, with a certain risk surrounding the involvement of the correspon-
dents. Comments such as Bonavia’s provided explicit clarification: ‘Even
five years ago, the idea of Soviet dissenters makings their protest through
the western press startled most people.’ He added: ‘By now the Western
press cannot accommodate the full flood of Soviet protest material because
a good deal of it is repetitive, trivial or inadequately documented’ (10 Jan.
1972). Moreover, the reader became slowly aware of the fact that some of
the correspondents must be meeting with some of the dissidents frequently,
informally and without much planning. These, of course, the correspon-
dents did not mention in their articles – but shortly after Bukovsky’s trial,
an incident made it newsworthy. As Bonavia described it: ‘Plain clothes
men also forcibly detained my wife and myself this evening as we were
leaving Mr Yakir’s flat after calling on him to learn details of the searches
[of dissidents’ flats by the KGB]’ (17 Jan. 1972). The extraordinary use of
first person pronouns in a news article underlines the active role the jour-

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Writing the Papers 107

nalists were playing by 1972 when reporting about the dissidents in Mos-
cow.

Conclusion

Summing up, an avid newspaper reader in those years would have noticed
how impressed the correspondents were by the fact that they had gained
close connections to a group of upright and brave people and by the fact
that they were witnessing an astonishing development within the Soviet
Union. The impressionistic imagery of their descriptions underlines the
authenticity of the reports as well as their amazement in witnessing the
events. The recurring references to ice and snow add to this imagery and
reinforce the readers’ mental image of a freezing Soviet Union – the stereo-
typical cold in the eastern part of the European continent, the cold in the
ambiguous situation of détente during the cold war, and the cold of the
political situation within the country after the end of the period of ‘thaw’
under Khrushchev. The mentioning of the cold highlights the bravery of the
protestors withstanding ice and snow.

Apart from the recurring cold, western newspaper readers of those
years would have perceived that the sense of novelty, uncertainty and
analytical insecurity conveyed by the early reporting had been steadily
replaced in the course of the following five years by a familiarity with the
situation, a proximity to defendants and protestors, and a reliability in
channels of information. Instead of reporting what they had read in and
between the lines of the Soviet newspapers as was the case up to the ‘First
Writers’ Trial’ in 1965/66, the Moscow correspondents were by 1968
providing their readers with extensive and exciting information directly
from the source, and by 1972 they were informing their readers about how
they needed to scrutinize the mass of information they received from their
Soviet acquaintances. By then, the once so fascinating events at the court-
house and in front of the building were hardly newsworthy anymore.
Instead, some correspondents stepped into the limelight themselves when
they were enduring repression from Soviet authorities for their close rela-
tions to the dissident scene.

Clearly, channels of information, personal networks and the trust-based
relationships had emerged. This was reflected in the growing speed and
extent with which the dissidents’ claims and ideas were reproduced in the
exact same wording to the western audiences, highlighting a vocabulary of
legality and civil rights. In the west, these reports were met by a public
opinion preoccupied with similar issues, although in a western context –
debates that would have in turn influenced the correspondents’ perceptions
of the Moscow events. Similarly, the naming of the sources using personal

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58



Julia Metger108

32  While this paper provides a brief sketch, the Ph.D. project it is based on will analyse
the circumstances under which the western correspondents reported from Moscow more
extensively.

names must have fallen on fruitful ground in western societies, which,
under the impression of détente, were increasingly interested in the societ-
ies of the east. These western discourses – while this cannot be proven –
are by logic considered as a predisposition to but not causes for the intensi-
fication of interest and style of reporting.

Just as any reader of only one newspaper was hardly isolated from
information he or she received via other media, friends and colleagues or
talk in town, so too the editors of the newspapers hardly worked with only
one source. Furthermore, neither did the correspondents themselves expect
to be the only sources nor did they rely on only one source of information.
Different intensities in reporting by the Moscow correspondents were
balanced out by the editors’ selection of wire-dispatches which they printed
in order to fill in what would otherwise have been gaps. Information about
the trials was therefore multi-polar. In the case of the FAZ, this multi-
polarity introduced the terminology and appreciation of dissent before the
FAZ’s own correspondents employed the concept.

Based on newspaper articles by three major western newspapers and
background material on the NYT-journalists, this sketch has attempted to
draw attention to the fact that those persons producing the newspaper
articles were themselves acting within a specific context in time and space.
Moscow was an arena for interactions outside preconceived national config-
urations, a transnational ‘space of experience’ (Erfahrungsraum) par excel-
lence. Within a context of superpower bloc confrontation, internal political
developments in the countries of their professional origin, societal upheav-
als in the east and west along with the evolving discourses, the correspon-
dents had their own experiences within Moscow and conceptualized them
for their audiences in the west. As shown, the concept of ‘transnationality’
opens a new perspective on the history of dissent by focussing on the
process of how information is gained, interpreted and transferred. By
applying a transnational perspective, the correspondents, their actions and
their vocabulary are contextualized in time and in space. This enables us to
grasp their interpretive accomplishments in translating the dissident devel-
opments under way in the east to their readerships in the west. More ab-
stractly, this perspective obliges historians to explicitly include the news
writers’ ‘space of experience’ into the analysis and thereby contextualize
the production of knowledge as well as knowledge itself. From this per-
spective, the contingency of information on dissent and opposition becomes
part of the story.32

OPEN ACCESS | Licensed under CC BY 4.0 | https://creativecommons.org/about/cclicenses/
DOI https://doi.org/10.3790/978-3-944870-18-2.2013.87 | Generated on 2025-07-13 04:12:58


	Julia Metger: Writing the Papers. How Western Correspondents Reported the First Dissident Trials in Moscow, 1965-1972
	Introduction
	Briefly: The Cold War, Soviet Dissent and the Media
	Moscow, February 1966
	Moscow, October 1968
	Moscow, January 1972
	Conclusion


