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Akzeptanz von Telemedizin-Angeboten

Cite JOURNAL ARTICLE

Style

Kwasniok, S., Jahnke, J. Akzeptanz von Telemedizin-Angeboten. . Empirische Untersuchung, Gestaltungsempfehlungen und Positionierungsmöglichkeiten für Krankenversicherer. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 99999(), 1-19. https://doi.org/10.3790/zverswiss.2024.1449804
Kwasniok, Sascha and Jahnke, Julius "Akzeptanz von Telemedizin-Angeboten. Empirische Untersuchung, Gestaltungsempfehlungen und Positionierungsmöglichkeiten für Krankenversicherer. " Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft 99999., 2024, 1-19. https://doi.org/10.3790/zverswiss.2024.1449804
Kwasniok, Sascha/Jahnke, Julius (2024): Akzeptanz von Telemedizin-Angeboten, in: Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, vol. 99999, iss. , 1-19, [online] https://doi.org/10.3790/zverswiss.2024.1449804

Format

Akzeptanz von Telemedizin-Angeboten

Empirische Untersuchung, Gestaltungsempfehlungen und Positionierungsmöglichkeiten für Krankenversicherer

Kwasniok, Sascha | Jahnke, Julius

Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, Vol. (2024), Online First : pp. 1–19

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Article Details

Author Details

Prof. Dr. Sascha Kwasniok (corresponding author), Duale Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) Mannheim, Studienrichtung BWL-Versicherung, Mannheim

Julius Jahnke, Duale Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) Mannheim, Studienrichtung BWL-Versicherung, Mannheim

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Abstract

The aim of this study is to investigate factors influencing the attitudinal acceptance of telemedicine in general practice from a patient’s perspective of view. Based on findings from technology acceptance research, a model of patient acceptance of telemedicine will be developed and tested on a randomly selected sample (n=300). Statistical analysis is based on stepwise multiple regression analysis. The study shows that the main benefits of telemedicine acceptance on the patient side are access to doctors regardless of location and time, as well as savings in travel and waiting times. Fears of a de-personalization of the doctor-patient relationship have a negative impact. The importance of privacy considerations can be demonstrated, as well as the influence of the social environment. In conclusion, telemedicine is accepted when a general practitioner is not immediately available (e.g. at weekends, in emergencies or in rural areas). The way in which telemedicine is communicated also appears to be important (e.g. with regard to data protection or maintaining the personal doctor-patient relationship). Health insurers can make a particular contribution to the communication and provision of these health services.