Strukturreform Pflege und Teilhabe
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Strukturreform Pflege und Teilhabe
Erster Teil: Zwischen Cure und Care, Kommunen und Sozialversicherung
Sozialer Fortschritt, Vol. 64 (2015), Iss. 1–2 : pp. 27–33
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Hoberg, Dr. Rolf, Birkenwaldstraße 130, 70191 Stuttgart
Klie, Prof. Dr. Thomas, Evangelische Hochschule Freiburg, AGP-Sozialforschung – Universität Klagenfurt – IFF Wien, Bugginger Straße 38, 79114 Freiburg
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Abstract
Reform of the German Long-term Care Insurance and Social Participation – Part One: Between Cure and Care
Even though the German long-term care insurance is internationally regarded as an example to be followed, after 20 years it is time to take a closer look and declare: There is a fundamental need to implement reforms and to further develop the legal concept of care. On the one hand, there are deficits in the supply for people in need of care, and related to that there are problems in the system of social security. The local authorities play a very important part because they represent the site where care is taking place. So a structural reform is recommended, that differentiates between cure and care for all the services that are nowadays subsumed under the topic of ’care". On the other hand, a reordering of the current benefit system is recommended because this will lead to a new responsibility of the social insurance and the local authorities. It is absolutely essential to connect the reforms of long-term care insurance with a reform of participation. Offering optional local authorities the opportunity to qualify their role by restructuring the benefit system could be a first step on the way to a big reform.
Table of Contents
Section Title | Page | Action | Price |
---|---|---|---|
Rolf Hoberg / Thomas Klie: Strukturreform Pflege und Teilhabe – Erster Teil: Zwischen Cure und Care, Kommunen und Sozialversicherung | 1 | ||
Zusammenfassung | 1 | ||
Abstract: Reform of the German Long-term Care Insurance and Social Participation – Part One: Between Cure and Care | 1 | ||
1. Ausgangspunkt | 1 | ||
2. Defizitanalyse | 2 | ||
2.1 Von den Menschen unmittelbar erlebte Defizite | 2 | ||
2.1.1 Fehlende Aufmerksamkeit | 2 | ||
2.1.2 Unzureichender Schutz vulnerabler Personen | 2 | ||
2.1.3 Unzureichende Abklärung | 2 | ||
2.1.4 Nicht abgestimmte Leistungen | 3 | ||
2.1.5 Sozialhilfeabhängigkeit | 3 | ||
2.2 Ursachen der Defizite | 3 | ||
2.2.1 Fehlender Bezug auf einen sozialen Raum | 3 | ||
2.2.2 Mangelnde Präventions- und Rehabilitationsorientierung | 3 | ||
2.2.3 Fehlende Versorgungsplanung und Leistungskoordination | 3 | ||
2.2.4 Widersprüchliche Steuerungslogik der Leistungsgesetze | 3 | ||
2.2.5 Starres, unübersichtliches und unzureichendes Leistungsrecht | 3 | ||
2.2.6 Fiskalische Fehlanreize | 3 | ||
3. Die zentralen Reformperspektiven | 4 | ||
3.1 Cure und Care | 4 | ||
3.2 Neuordnung des Leistungsrechts | 5 | ||
3.3 Integrierte Steuerung vor Ort | 5 | ||
4. Neuordnung der Berufe in Cure und Care | 5 | ||
5. Zusammenfassung und Ausblick | 6 | ||
Literatur | 6 |